۱۰ علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی

تابه‌حال تجربه این لحظه را داشته‌اید که وقتی به آشپزخانه می‌آیید، با تجمع آب روی زمین روبه‌رو شوید؟ این مشکل آزاردهنده همان نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی است. در این مواقع تمام کارهای خود را کنار می‌گذارید و برای رفع آن دنبال راهی هستید. در این مقاله قصد داریم علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی را شرح دهیم. در مرحله اول باید این آبریزی را تشخیص دهید. سپس با عوامل آن آشنا شوید. ممکن است این مشکل از نوار دور درب دستگاه یا فرسودگی شیلنگ‌های آن ناشی شود. در ادامه رایج‌ترین دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی را می‌خوانید. برای رفع مسئله می‌توانید با همکاران ما در انتخاب سرویس در ارتباط باشید.

تشخیص نشت آب از ماشین ظرفشویی

تشخیص اولیه نشت آب از ظرفشویی کار ساده‌ای است. زمانی که آب از زیر یا کناره دستگاه به‌صورت ناگهانی خارج می‌شود، از یک خرابی یا مشکل در ظرفشویی شما خبر می‌دهد. درصورتی‌که نشانه‌هایی از این مشکل را دیدید، برای تعمیر آن اقدام کنید.

آبریزی این دستگاه می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که عبارت‌اند از:

  • خیس‌شدن کف آشپزخانه و فرش آن
  • پوسیده‌شدن قطعات دستگاه و اختلال در کارکرد آن
  • اختلال در شست‌وشو و توقف ماشین ظرفشویی
  • اتصالی برق
  • سوختن موتور

چه عواملی باعث نشت آب از زیر ظرفشویی می‌شوند؟

دلایل زیادی باعث نشتی آب ماشین ظرفشویی می‌شوند که سرویس‌کاران متخصص می‌توانند آن‌ را تشخیص دهند. لازم است شما مصرف‌کنندگان این دستگاه از این عوامل معطل باشید.

عواملی که باعث این نشتی می‌شوند شامل موارد زیر است:

  1. شل شدن بست‌ها و ایراد در آب‎‌بندی قطعه‌ها
  2. فرسایش شیلنگ‌ تخلیه
  3. مشکل در شیلنگ ورودی آب
  4. اختلال در کارکرد پمپ
  5. مشکل در شیر ورودی
  6. ایراد در بازوی آب‌پاش
  7. مشکل در نوار اطراف درب ماشین
  8. اختلال در کارکرد شناور ظرفشویی
  9. پرشدن بیش از حد محفظه شوینده
  10. ترازنبودن ماشین ظرفشویی

۱. شل‌بودن بست‌ها و ایراد در آب‌بندی قطعات

شل‌شدن بست‌ها در ماشین ظرفشویی اولین دلیلی است که به آن می‌پردازیم. اگر درباره علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی سوال دارید، باید بست‌های دستگاه خود را بررسی کنید. سست‌شدن بست‌های ماشین ظرفشویی باعث نشتی و در نتیجه خرابی قطعات آن می‌شود.

پمپ تخلیه و چاهک ظرفشویی با قطعات پلاستیکی آب‌بندی شده‌ است. گرمای آب باعث می‌شود که این قطعات شکل اصلی خود را از دست بدهند. درصورت هرگونه ایراد در این قسمت، ماشین ظرفشویی شما آب پس می‌دهد.

۲. فرسودگی شیلنگ تخلیه

از دیگر عوامل نشتی آب، ساییدگی و فرسودگی شیلنگ‌های ماشین ظرفشویی است. این ایراد در اثر استفاده مداوم از دستگاه و فشار بیش از حد روی شیلنگ‌ها ایجاد می‌شود. اگر شیلنگ تخلیه مشکل داشته باشد باید صفحه زیر درب ظرفشویی را بردارید و زیر دستگاه را نگاه کنید.

چنانچه اتصالات آن سست است، باید آن را محکم کنید و درصورتی‌که شیلنگ آن سوراخ است، باید توسط تعمیرکار، تعویض شود. اشکال در شیلنگ تخلیه، کف ظرفشویی‌تان را پر از آب می‌کند.

۳. مشکل در شیلنگ ورودی آب

شیلنگ ورودی آب در پشت ظرفشویی قرار دارد و ممکن است آسیب ببیند. پس لازم است تعمیرکار ماشین ظرفشویی شیلنگ و اتصالات آن را بررسی کند. پوسیدگی شیلنگ یا قطع اتصالات آن می‌تواند علت این نشتی باشد.

علاوه‌بر این‌ها، اگر فیلتری در مسیر ورودی آب باشد، باید دلیل آبریزی را در آن قسمت جست‌وجو کنید.

۴. ازکارافتادن پمپ ماشین ظرفشویی

یکی از علت‌های نشتی آب در ظرفشویی اختلال در عملکرد آن است که باید خیلی سریع عیب‌یابی و تعمیر شود. پمپ آب نقش گردش آب و هدایت جریان آن را بر عهده دارد. اختلال در کارکرد این قطعه باعث نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی می‌شود.

در چنین وضعیتی می‌بینید کف آشپزخانه شما خیس شده است. همچنین، تغییر شکل ‌و فرم بسته‌بندی پمپ تخلیه و گرمای زیاد آب می‌تواند باعث این آبریزی شود.

۵. خرابی شیر برقی ظرفشویی، علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی

شیر برقی ظرفشویی، دریچه‌ای برای ورود آب به ماشین ظرفشویی است. در اغلب موارد شکستگی، پوسیدگی و شل شدن واشر آن از دلایل خرابی شیر برقی هستند. اگر این شیر خراب شود، آب از زیر ماشین ظرفشویی جاری می‌شود. در این موقعیت فقط یک تعمیرکار لوازم خانگی می‌تواند آشپزخانه شما را از تجمع آب زیاد نجات دهد.

۶. یک ایراد جدی در بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی

خرابی بازوی آبپاش از دیگر موارد آبریزی ماشین ظرفشویی است. در اینجا ابتدا باید وظیفه اصلی آبپاش را بدانید. این قطعه آب و مواد شوینده را به مقدار کافی روی ظروف اسپری و آن‌ها را تمیز می‌کند. اگر بازوی آبپاش ظرفشویی خراب شود و آب از آن نشت کند، لازم است برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

مهم‌ترین دلایلی که باعث خرابی بازوی آبپاش می‌شود عبارت‌اند از:

  • فلزی‌بودن جنس بازوی آبپاش
  • پربودن بیش‌از حد ماشین ظرفشویی
  • چیدمان اشتباه ظروف در این دستگاه
  • بازشدن لبه‌های آبپاش
تعمیر ماشین ظرفشویی

۷. ترک‌خوردن واشر و نوار دور درب

علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی را باید در قسمت واشر و نوار دور درب آن جست‌وجو کنید. حتما می‌دانید که لاستیک نو و انعطاف‌پذیر، برای نگه‌داشتن آب در دستگاه به‌خوبی عمل می‌کند. اما همین لاستیک پس از سال‌ها استفاده، خشک و سفت می‌شود یا ترک می‌خورد. پس لازم است از یک متخصص برای تعویض نوار خود کمک بگیرید.  

۸. خرابی شناور ماشین ظرفشویی

شناور ماشین ظرفشویی آب مصرفی این دستگاه را کنترل می‌کند. این قطعه از پرشدن بیش از اندازه آب در ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند. پس نقش شناور در عملکرد ماشین ظرفشویی بسیار مهم است. زمانی که دستگاه شما آب زیادی را نشت دهد، باید ایراد را در شناور آن پیدا کنید.

این خرابی می‌تواند مشکلات زیادی را برای ظرفشویی شما ایجاد کند و باید هر چه زودتر با یکی از سرویسکاران انتخاب سرویس تماس بگیرید.

۹. پرشدن بیش از حد محفظه شوینده

محفظه شوینده و نیز محفظه مایع جلادهنده را بیش از حد پر نکنید، زیرا مقادیر سرریزشده از مایع جلادهنده باعث ایجاد کف بیش از حد شده و در نتیجه از وان سرازیر می‌شود. پس از پرکردن محفظه مایع جلادهنده، اضافه آن را با دستمال پاک کنید.

۱۰. ترازنبودن ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی، ترازنبودن آن است. بنابراین لازم است دستگاه شما روی سطحی صاف و هموار نصب شود.  

چگونه از نشتی آب در ظرفشویی جلوگیری کنیم؟

می‌خواهید از نشت آب در ماشین ظرفشویی خود جلوگیری کنید؟ باید استفاده صحیح و بهینه‌ای از آن داشته باشید.

برای جلوگیری از آبریزی ماشین ظرفشویی نکات زیر را رعایت کنید:

  • قطعات معیوب دستگاه خود را به‌موقع تعویض کنید.
  • ظروف کثیف را قبل از قراردادن آن در دستگاه تمیز کنید.
  • درصورت نیاز از تعمیرکار ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

سنسور نشت آب در ماشین ظرفشویی کجاست؟

در ماشین ظرفشویی‌های مدرن سنسور نشت آب وجود دارد که از آبریزی این دستگاه جلوگیری می‌کند. در اینجا تکنولوژی خیال شما را آسوده کرده است.

اگر با فشار به لوله‌ها، مشکل در قطعات و آسیب در لوله‌ها دستگاه دچار نشتی شود، سنسور روشن می‌شود و دستگاه به شما هشدار می‌دهد. پس از دیدن این نشانه‌ باید سریع‌ برای رفع آن اقدام کنید. زمانی که سنسور نشت آب فعال می‌شود، پمپ تخلیه به کار می‌افتد و فرآیند شست‌وشو نیز متوقف می‌شود. 

اگر دستگاه شما خاموش باشد چه؟ در این شرایط باز هم سنسور نشت آب کار خودش را می‌کند. و اگر دستگاه را روشن کنید، فقط پمپ تخلیه آن فعال می‌شود. 

در پایان

نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی تجربه ناخوشایندی است که ممکن است برای دستگاه شما پیش بیاید. در این مطلب علت نشت آب از زیر ماشین ظرفشویی را بررسی کردیم. عواملی مثل پرشدن بیش از حد محفظه شوینده، فرسودگی شیلنگ‌های دستگاه و ازکارافتادن پمپ ماشین ظرفشویی را شرح دادیم. درصورت بروز این مشکل باید در اولین فرصت با تعمیرکاران و سرویس‌کاران ماشین ظرفشویی تماس بگیرید. همکاران ما در انتخاب سرویس با سرویس‌دهی سریع و به‌موقع، در هر ساعت از شبانه‌روز دستگاه شما را تعمیر می‌کنند. درصورت نیاز از طریق شماره ۱۶۹۹ در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *