علت خراب شدن یخچال

۶ دلیل رایج خراب شدن یخچال و راه رفع آن

تا به حال یخچال شما به‌طور ناگهانی خاموش شده است؟ یا متوجه اختلالی در عملکرد یخچال خود شده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این دو سوال بله است، به خواندن این مقاله ادامه دهید. این موارد از جمله خرابی‌هایی است که امکان دارد برای دستگاه شما ایجاد شود و زندگی روزمره‌تان را مختل کند.

بنابراین ابتدا باید بدانید علت خراب شدن یخچال چیست، سپس با راه‌های جلوگیری از این خرابی‌ها آشنا شوید و در آخر روش‌هایی برای افزایش طول عمر این دستگاه را بخوانید. تا انتها همراه ما باشید تا به اطلاعاتی کامل و کاربردی در مورد این مباحث بپردازیم.

دلایل ناگهانی خاموش شدن یخچال چیست؟

دلایل مختلفی باعث خراب شدن یخچال می‌شود که آگاهی از آن باعث افزایش طول عمر دستگاه شما می‌شود. علاوه‌بر این، تشخیص درست و عیب‌یابی به‌موقع یخچال از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است. این تشخیص ابتدا توسط شما به‌عنوان مصرف‌کننده انجام می‌شود. در مرحله بعد نیز باید از سرویس‌کاران لوازم خانگی کمک بگیرید. در ادامه ۷ دلیل خراب شدن یخچال را می‌خوانید.

۱. معیوب شدن موتور یخچال

موتور یخچال یکی از قسمت‌های کلیدی آن است که ممکن است در شرایطی کار نکند. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله افزایش دمای آشپزخانه، قطعی جریان برق، بازماندن درب‌های یخچال و…

برای رفع این مشکل در مرحله اول یخچال را در مکانی با دمای مناسب قرار دهید، از ترازبودن آن مطمئن شوید و نوار دور در یخچال را تمیز کنید. درصورتی‌که این مشکل برطرف نشد، برای تعمیر آن اقدام کنید.

۲. کمبود گاز مبرد؛ مهم ترین علت خرابی یخچال

کمبود یا تخلیه گاز خنک‌کننده یخچال (گاز مبرد)، می‌تواند علت خراب شدن و روشن نشدن این دستگاه باشد. وقتی این گاز در یخچال جریان دارد، هوای خنک‌ به محفظه داخلی انتقال می‌یابد. این جریان باعث حفظ کیفیت و تازگی مواد غذایی شما می‌شود.

آسیب‌دیدن این مدار سردکننده و خارج‌شدن گاز مبرد بسیار خطرناک است. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید برای رفع آن و دریافت خدمات پس از فروش یخچال، با سرویس‌کاران انتخاب سرویس در ارتباط باشید.

بازماندن درب یخچال

۳. تشکیل برفک در یخچال

یکی از علت‌های خراب شدن یخچال تشکیل برفک است. زمانی که یخچال شما برفک بگیرد مشکلاتی مثل یخ‌زدگی مواد غذایی، خرابی یخچال و گرم‌شدن فضای داخلی به وجود می‌آید. در مرحله اول رفع این مشکل بسیار ساده است. اگر برفک ایجاد شده در قسمت درب یخچال باشد، معمولا مشکل از بست درب یا واشر آن است. اگر برفک در کل فضای درونی را پر کند، احتمالا دلیل آن دمای پایین درون یخچال است.

همان‌طور که می‌دانید یخچال‌های جدید برفک نمی‌زنند و لازم نیست به‌طور دستی آن را یخ‌زدایی کنید؛ چون این کار به‌صورت خودکار انجام می‌شود.

۴. باز ماندن درب یخچال

بازماندن درب یخچال باعث خروج گاز و سرما از آن می‌شود. این عمل، فشار زیادی را به موتور یخچال وارد می‌کند. در این مواقع ممکن است مجبور به تعویض و تعمیر موتور یخچال خود شوید.

مشکلاتی که بازماندن درب یخچال ایجاد می‌کند، عبارت‌اند از:

  • گرم شدن محفظه داخل یخچال
  • افزایش فشار بر کمپرسور یخچال

۵. روشن نشدن یخچال

روشن نشدن یخچال پنجمین علت خراب شدن یخچال است. علت این مورد در ساده‌ترین حالت می‌تواند از قطعی سیم آن باشد. پس ابتدا باید سیم یخچال را بررسی کنید. در مواقع دیگر باید علت را در مواردی که در بالا خواندید، جست‌وجو کنید. نقص ترموستات، خرابی موتور یا برد الکترونیکی یخچال از دیگر دلایل روشن نشدن یخچال هستند. در اکثر مواقع یک تعمیرکار لوازم خانگی باید دستگاه شما را عیب‌یابی کند.

۶. پر صدا کار کردن یخچال

صدای یخچال نباید برای شما مزاحمتی ایجاد کند. درصورتی‌که یخچال سروصدای زیادی دارد، باید علت آن را جست‌وجو کنید. ترازنبودن یخچال، روشن شدن کمپرسور در ابتدا و قرارگرفتن اشیای سنگین روی یخچال، از جمله دلایل این سروصدا هستند. برای رفع این مشکلات ابتدا در نظر بگیرید که بعضی از صداها طبیعی هستند و سپس از ترازبودن آن مطمئن شوید.  

تعمیر یخچال

نکاتی برای جلوگیری از خراب ‌شدن یخچال

همان‌طور که خواندید دلایل مختلفی باعث خراب شدن یخچال می‌شود. با این حال، شما می‌توانید با رعایت نکاتی ساده و مهم از خراب‌شدن یخچال خود جلوگیری کنید تا یخچال شما حداقل ده سال دیرتر خراب شود.

  • بخش‌های مهم یخچال مانند کندانسور و کمپرسور را تمیز کنید.
  • چند وقت یک بار، یخچال را از برق خارج کنید.
  • فریزر را به‌صورت اصولی و درست تمیز کنید.
  • یخچال خود را به‌اندازه پر کنید.
  • یخچال خود را در کنار منابع گرمازا مانند اجاق گاز و پکیج آب قرار ندهید. گرمای این وسایل باعث خرابی موتور آن می‌شود.
  • درب یخچال را به‌طور مداوم باز و بسته نکنید.
  • برای پاک‌کردن یخچال از مواد شوینده مناسب و دستمال‌های ضدخش استفاده کنید.
  • به هم‌سطح و ترازبودن یخچال دقت کنید.
  • یخچال را در فاصله مناسبی از دیوار قرار دهید.
  • برای تمیزکردن محفظه مخزن یخ، آن را با شوینده ملایم بشویید، خوب آبکشی کنید و کاملا آن را خشک کنید.

سرانجام

در این مطلب ۶ علت خراب شدن یخچال را و راه‌های جلوگیری از خراب ‌شدن آن را خواندید. همان‌طور که متوجه شدید حفظ و نگهداری یخچال از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین قبل از اینکه مجبور شوید به دنبال دلایل خراب شدن یخچال خود باشید، بهتر است به‌خوبی از آن مراقبت کنید.

خرابی موتور یخچال، پرصداکارکردن آن و بازماندن درب آن از جمله دلایل خرابی یخچال هستند که در این متن به آن پرداختیم. اگر مشکل یخچال شما جدی است، به هیچ وجه خودتان برای تعمیر آن اقدام نکنید و حتما از تعمیرکاران حرفه‌ای انتخاب سرویس کمک بگیرید.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *