روش‌های رفع بوی بد یخچال

آسان‌ترین روش‌های رفع بوی بد یخچال و دلایل ایجاد آن  

بوی خرابی و ماندگی مواد غذایی در یخچال بسیار آزاردهنده و بد است و می‌تواند باعث ایجاد باکتری و بیماری شود. بوی بد یخچال  ناشی از فاسدشدن میوه‌ها یا مواد غذایی است و تمیزنکردن یخچال نیز این بو را افزایش دهد. در اولین قدم باید منشا این بوی بد را پیدا کنید. سپس برای رفع بوی بد یخچال کاری انجام دهید. در این مطلب، ۵ دلیل ایجاد بوی بد در یخچال را می‌خوانید و در پایان  نیز با روش‌های خانگی برای برطرف‌کردن آن آشنا می‌شوید. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

۵ دلیل بوی بد یخچال

بوی آزاردهنده یخچال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و دانستن علت‌های آن برای رفع مشکل بسیار کمک‌کننده است. در ادامه این قسمت مهم‌ترین دلایل بوی نامطبوع یخچال را بررسی می‌کنیم.

۱. نگهداری مواد غذایی بدون بسته‌بندی مناسب

نگهداری میوه و سبزی نشسته و بسته‌بندی نشده در یخچال، باعث ایجاد بوی بد در آن می‌شود. تصور کنید وقتی یک ظرف پیاز خرد شده در یخچال قرار می‌دهید، چه بوی ناخوشایندی در فضای یخچال تولید می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، باید تمام مواد غذایی خود را با ظروف دربسته در یخچال قرار دهید.

۲. تجمع باکتری‌ها

در بیشتر موارد، میوه یا مواد غذایی فاسد و فضای مرطوب داخل یخچال انواع باکتری‌ها را ایجاد می‌کند. فعالیت این باکتری‌ها باعث ایجاد بوی بد در فضای یخچال می‌شود. وقتی متوجه بوی تندی در یخچال شدید، سراغ مواد غذایی موجود در آن بروید و سپس مواد فاسدشده را از آن خارج کنید.

پرکردن بیش از حد یخچال

۳. پر کردن بیش‌ازحد یخچال از مواد غذایی

وقتی یخچال را بیش از ظرفیت آن پر می‌کنید، گردش هوای آن را متوقف کرده‌اید. این عامل می‌تواند منشا بوی بد یخچال باشد. عدم توجه به حجم مواد غذایی داخل یخچال و بسته‌شدن تهویه هوا، نه تنها باعث بوی بد در یخچال می‌شود، بلکه در بلند مدت این دستگاه را خراب می‌کند.

۴. تمیز نکردن یخچال، دلیل بوی بد یخچال

تمیزکردن یخچال، کاری وقت‌گیر و دشوار است و  زمان زیادی را از شما می‌گیرد. ولی عدم توجه به این کار، می‌تواند باعث بوی بد در یخچال شما شود. تصور کنید هنگامی که روی قفسه‌های یخچال شما دوغ می‌ریزد، نه تنها یخچال کثیف شده، بلکه بوی ناخوشایندی نیز در فضا پخش می‌شود.

برای رفع بوی این بو، باید بلافاصله یخچال خود را با دستمالی تمیز و مرطوب پاک کنید. سپس در اسرع وقت، اساسی آن را تمیز کنید. برای شست‌وشوی یخچال از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.  

۵. جمع‌شدن آب در سینی تخلیه

یکی از دلایل ایجاد بوی بد در یخچال‌های قدیمی، تجمع آب در داخل سینی آن است. این بو زمانی ایجاد می‌شود که یخچال فریزر شما به‌طور کامل یخ‌زدایی شود و یخ‌های آب شده وارد سینی شوند، اما فراموش کنید که سینی را خالی کنید.

این کار باعث ایجاد بوی بد و ماندگی در یخچال می‌شود. برای جلوگیری یا رفع این بوی نامطبوع، هر سه ماه یک بار این سینی را تخلیه کنید و بشویید.

چرا آب آب‌سردکن طعم و بوی بدی دارد؟

شاید متوجه شوید آب داخل آب‌سردکن بو و طعم آزاردهنده‌ای دارد. چنین مواقعی ممکن است آب برای مدت طولانی در مخزن مانده باشد. برای رفع آن باید هفت لیوان آب از مخزن خارج کنید تا آب دستگاه کامل عوض شود.

دلیل دیگر این است که یخچال به‌طور درست به جریان آب شهر متصل نشده است. پس باید برای تعمیر لوازم خانگی خود با سرویس‌کاران انتخاب سرویس تماس بگیرید.

جلوگیری از بوی بد یخچال

چگونه از بوی بد یخچال جلوگیری کنیم؟

بهتر است هر زمان که بوی بدی را احساس کردید، علت آن را پیدا و برطرفش کنید. این کار در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود. تا اینجا با دلایل ایجاد بوی ناخوشایند یخچال آشنا شدید. در ادامه نکات مهمی برای جلوگیری از بوی آزاردهنده یخچال را می‌خوانید.

  • مواد غذایی را براساس تاریخ مصرف و انقضا آن مرتب و مصرف کنید، این کار از خراب‌شدن آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • یخچال را در دمای حداکثر ۴ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. هرچه دمای یخچال شما کمتر باشد، مواد غذایی داخل آن دیرتر فاسد می‌شوند.
  • دستگاه خود را بیش از اندازه پر نکنید. باید هوا در فضای یخچال به‌خوبی جریان پیدا کند.
  • هفته‌ای یک بار یخچال خود را تمیز کنید و مواد غذایی مانده و خراب را دور بریزید.
  • همیشه در یخچال خود جوش شیرین، کیسه زغال یا لیمو قرار دهید تا بوها را جذب کند. این کیسه را هر چند روز یک بار عوض کنید.

۴ روش خانگی برای رفع بوی بد یخچال

راهکارهای ساده، در دسترس و کم‌هزینه خانگی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا از شر بوی بد در یخچال خلاص شوید. در اینجا به این روش‌های خانگی می‌پردازیم.

چند برش لیمو

یک عدد لیمو را برش دهید و به‌مدت یک شبانه‌روز در فضای یخچال نگهداری کنید. قطعه‌های لیمو می‌توانند بوی ناخوشایند یخچال را به خود جذب کنند.

یک کاسه جوش ‌شیرین

برای کاهش بوی بد یخچال پیشنهاد می‌کنیم یک کاسه پر از جوش شیرین را داخل یخچال قرار دهید و در آن را ببندید. بگذارید این ظرف به‌مدت دو ساعت و بیشتر داخل یخچال بماند تا تاثیر خود را داشته باشد.

جوش شیرین برای از بین بردن بوی بد یخچال

زغال‌چوب

زغال‌چوب را در ظرفی بریزید و در یخچال قرار دهید. سپس دمای یخچال را در کم‌ترین درجه قرار دهید و درب آن را برای چند ساعت باز نکنید.

دانه‌های قهوه

کمی دانه قهوه یا آسیاب شده می‌تواند بوی نامطبوع یخچال را به خود جذب کند. برای استفاده از آن ابتدا کمی قهوه را آسیاب کنید، سپس آن را به‌مدت یک شب در یخچال قرار دهید.

در آخر

در این مطلب با راه‌های رفع بوی بد یخچال و اصلی‌ترین دلایل ایجاد این بوی آزاردهنده آشنا شدید. همان‌طور که متوجه شدید رعایت چند نکته ساده می‌تواند از ایجاد بوی نامطبوع در دستگاه شما جلوگیری کند. ساده‌ترینش این است که هر هفته یخچال خود را تمیز کنید و میوه‌ها و موادغذایی مانده را از آن خارج کنید.

امیدواریم این اطلاعات برای شما کاربردی باشد. شما چه راهی را برای ازبین بردن بوی نامطبوع یخچال پیشنهاد می‌دهید؟ در بخش کامنت‌ها بنویسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *