شستن کفش در ماشین لباسشویی

آموزش قدم‌به‌قدم شستن کفش در ماشین لباسشویی

تصور کنید یک جفت کفش زیبا هدیه گرفته‌اید و پس‌‌از مدتی نیاز است آن را با ماشین لباسشویی بشویید. حال اگر آن را با روش نادرست بشویید، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا کفش‌های شما شکل و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهد. در نتیجه، برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، باید روش صحیح شستن کفش در ماشین لباسشویی را بدانید. در این صورت نه کفش‌های شما آسیب می‌بیند و نه لباسشویی. در این مطلب می‌خوانید که چه کفش‌هایی را می‌توانید در ماشین لباسشویی بشویید و  برای شست‌وشوی کفش در ماشین لباسشویی باید چه مراحلی را طی کنید. در پایان مقاله نیز با نکات شستن و تمیزکردن کفش آشنا می‌شوید. تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

کدام کفش‌ها قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی هستند؟

واضح است که ماشین لباسشویی نمی‌تواند هر کفشی را بشوید و فقط بعضی از کفش‌ها را می‌توانید در ماشین لباسشویی بگذارید. به این دلیل که ممکن است کفش شکل و  رنگ اولیه خود را از دست بدهد و حتی دیگر قابل استفاده نباشد. شما می‌توانید کفش‌هایی از جنس پلی استر، نایلون، پنبه و دمپایی پلاستیکی را در ماشین لباسشویی بشویید.

همچنین از شستن کفش‌های چرم، پاشنه بلند، جیر، رسمی، ورنی، لاستیکی، گلدوزی شده و ابریشمی در ماشین لباسشویی خودداری کنید. باید کفش‌هایی از این جنس را به خشکشویی ببرید تا به روش درست تمیز شوند. اگر کفشی که می‌خواهید بشویید، در این دسته قرار نمی‌گیرد، می‌توانید برچسب نگهداری متصل به کفش خود را چک کنید تا مطمئن شوید قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی است.

مراحل شستن کفش در ماشین لباسشویی

ممکن است کفش شما به‌قدری کثیف شود که دستمال و مایع شوینده برای تمیزکردن آن کافی نباشد. در این شرایط مجبورید آن را در ماشین لباسشویی بیندازید. ابتدا مطمئن شوید که کفش‌های شما قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی هستند، سپس مراحل شست‌وشو را دنبال کنید.

۱.جوش شیرین را در کفش‌ها بریزید

قبل از شست‌وشو در هر کدام از لنگه کفش‌ها، ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید تا بوی بد آن‌ها از بین برود. سپس صبح روز بعد کفش‌ها را تخلیه کنید.

بازکردن بند کفش

۲.کفی کفش و بندها را باز کنید

کفی کفش و بندهای آن را در بیاورید و در یک کیسه شست‌وشو قرار دهید. جداکردن کفی‌ها و بندها، کفش را بهتر و سریع‌تر تمیز می‌کند. اگر کفش شما بیش از اندازه کثیف است، قبل از قراردادن آن در ماشین لباسشویی، قسمت‌های کثیف را با یک دستمال نمدار تمیز کنید. برای پاک‌کردن لکه‌های کفش نیز از یک اسپری لکه‌بر استفاده کنید.

۳. کفش را بین حوله کهنه و تمیز قرار دهید

در مرحله سوم کفش‌ها را در ماشین لباسشویی بین ۲ تا ۴ حوله کهنه و تمیز بگذارید. این حوله‌ها از برخورد محکم کفش‌ها به دستگاه و آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، تعادل وزن را در لباسشویی حفظ می‌کند.

۴. بند و کفی‌های کفش را در لباسشویی بیندازید

برای شستن کفش در ماشین لباسشویی، می‌توانید کیسه شست‌وشویی که در آن بندها و کفی کفش‌ قرار دارد، همراه با کفش‌ها در ماشین لباسشویی قرار دهید. در غیر این صورت آن‌ها را جداگانه در ماشین بیندازید.

۵. چرخه مناسب شست‌وشو را انتخاب کنید

چرخه شست‌وشوی ملایم و متعادلی را برای لباسشویی تنظیم کنید تا کفش‌هایتان آسیب نبینند. برای تغییر در چرخش ماشین لباسشویی گزینه Spain change و در مرحله خشک کردن یا تغییر درجه حرارت گزینه Temp change را تغییر دهید. برای پیشگیری از بازشدن چسب‌ کفش‌ها یا رنگ دادن آن‌ها، باید دمای آب را روی ۳۰ درجه قرار دهید. در آخر اجازه دهید کفش‌ها توسط لباسشویی شسته شوند.

۶.کفش‌ها را از داخل لباسشویی خارج کنید

بعد از تمام شدن کار ماشین لباسشویی، بلافاصله کفش، بندها و کفی کفش را از دستگاه خارج کنید. هر کدام را با فاصله در فضای باز قرار دهید تا خشک شود.

هنگام شستن کفش در ماشین لباسشویی چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

حال که طریقه شستن کفش در لباسشویی را خواندید، بهتر است لیستی از نکات مهم آن را داشته باشید:

  • اگر کفش شما بیش از حد کثیف یا گلی است، آن را با یک فرچه یا مسواک تمیز کنید.
  • برای شستن کفش‌های بندی، حتما بندهای کفش را جدا کنید تا در ماشین لباسشویی آسیب نبیند.
  • بهتر است بندها و کفی کفش را با آب و صابون بشویید و درون ماشین لباسشویی نیندازید.
  • از مواد شوینده قوی که قابلیت تمیزکنندگی بالایی دارند، استفاده نکنید.
  • قبل از خشک شدن کفی کفش، آن را درون کفش نگذارید.
  • برای سالم‌ماندن فرم کفش، داخل آن را با روزنامه پر کنید.
  • برای مدت‌زمان طولانی، کفش‌ها را در ماشین لباسشویی قرار ندهید، چون بوی نامطبوعی می‌گیرد.
  • از آب داغ برای شست‌وشوی کفش در ماشین لباسشویی استفاده نکنید.
  • برای خشک‌کردن کفش‌ها از خشک‌کن استفاده نکنید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.
شستن کفش‌ها

اکنون نوبت سخن آخر است

در ابتدای این مطلب متوجه شدید که کدام کفش‌ها را نباید در ماشین لباسشویی بیندازید. در ادامه نیز با مراحل شستن کفش در ماشین لباسشویی آشنا شدید. نکاتی مثل اینکه بند و کفی کفش را باید به‌صورت جداگانه بشویید و چرخه ماشین لباسشویی را باید روی کدام درجه تنظیم کنید. رعایت کردن تمام موارد گفته شده، می‌تواند از ایجاد آسیب جدی به کفش و ماشین لباسشویی شما جلوگیری کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *