استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی

روش‌های استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی که نمی‌دانید!

برای شستن ظروف کثیف در سینک آشپزخانه باید آب و انرژی زیادی صرف کنید، اما استفاده از یک ماشین ظرفشویی کارآمد، قطعا کار شما را آسان‌تر می‌کند. ماشین ظرفشویی یکی از کاربردی‌ترین وسایلی است که می‌توانید آن را در آشپزخانه خود داشته باشید. در این مقاله همراه ما باشید تا با عملکرد ماشین ظرفشویی، راه‌های استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی و روش درست تمیزکردن این دستگاه آشنا شوید.

سازوکار ماشین ظرفشویی چگونه است؟

قبل از پرداختن به نحوه استفاده درست از ماشین ظرفشویی، خوب است عملکرد آن را بدانید. به‌طور کلی همه ماشین ظرفشویی‌ها به یک روش مشابه ظروف را تمیز می‌کنند و فقط در جزئیات کار آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. در اینجا با کارکرد کلی ماشین ظرفشویی آشنا می‌شوید.
ابتدا باید بدانید که ماشین ظرفشویی همه ظروف را به‌طور خودکار می‌شوید. این دستگاه با تنظیم فشار آب، دما و افزودن مواد شوینده، کثیفی‌ها و چربی‌های باقی‌مانده روی ظروف را پاک می‌کند. و در نهایت، ظروف تمیز را به شما تحویل می‌دهد.

وقتی درب ماشین ظرفشویی را باز می‌کنید، دکمه‌های تنظیمات را می‌بینید. دکمه‌های تاخیر شروع این امکان را می‌دهد که ماشین ظرفشویی در زمان مورد نظر شما کارش را شروع کند. دکمه خاموش و روشن نیز در این قسمت قرار دارد. یک شیر برق در پشت دستگاه قرار دارد که آب از طریق آن وارد ماشین ظرفشویی می‌شود.

در ادامه مبحث استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی به این نکته توجه کنید که پایین این دستگاه یک فیلتر دیده می‌شود. می‌توانید این فیلتر را بردارید. زیر این فیلتر یک پمپ قرار گرفته است. وظیفه این پمپ،‌ پمپاژ آب و تعویض مجدد به بازوهای اسپری است. فشار آب داخل بازوهای اسپری باعث چرخش آن می‌شود.
ته ماشین ظرفشویی نیز یک المنت حرارتی قرار دارد. کار آن گرم کردن آب دستگاه و تخلیه آب برای خشک‌کردن ظروف است. در قسمت داخلی درب، دو محفظه برای قرص و مواد شوینده وجود دارد. تا اینجا با سازوکار این دستگاه کاربردی آشنا شدید.

انواع ماشین ظرفشویی

انواع ماشین ظرفشویی

قبل از پرداختن به نکات استفاده درست از ماشین ظرفشویی، انواع ظرفشویی را بشناسید. درحال‌حاضر، سه مدل ماشین ظرفشویی در بازار موجود است.

  • ماشین ظرفشویی توکار
  • ماشین ظرفشویی رومیزی
  • ماشین ظرفشویی ایستاده

این محصولات از نظر اندازه، محل قرارگیری در آشپزخانه، مدت زمات شستن ظروف و مصرف انرژی باهم متفاوت‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های لوازم خانگی، انواع ماشین ظرفشویی را ببینید و براساس نیاز خود، خرید کنید.

۸ نکته مهم برای استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی

استفاده درست از ماشین ظرفشویی عمر مفید آن را افزایش می‌دهد، در کاهش هزینه‌ها موثر است و به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که استفاده درست و بهینه از ماشین ظرفشویی اهمیت زیادی دارد. در اینجا مهم‌ترین نکات برای استفاده بهتر از این دستگاه را یاد می‌گیرید. قطعا به‌کار بردن این موارد نتایج مطلوبی همراه خود دارد.

۱. دمای آب را تنظیم کنید

در ماشین ظرفشویی‌های جدید، می‌توانید دمای آب را خودتان تنظیم کنید. با انتخاب دمای مناسب، در مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اید. به‌طور کلی این تنظیم دما با توجه به تعداد ظروف و به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

۲. ظروف را تمیز کنید

قبل از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی حتما باقی‌مانده غذا را از روی آن پاک کنید. به‌علاوه اگر ظرفی دارید که غذای سوخته به آن چسبیده است، حتما مواد را از روی آن جدا کنید، سپس آن را در دستگاه قرار دهید. انجام این کار کمک می‌کند ظروف کثیف به‌ آسانی تمیز شوند و دستگاه شما آسیب نبیند.
در ماشین ظرفشویی‌های جدید، نیازی به خیساندن ظروف نیست، چرا که دستگاه مجهز به قابلیت پیش‌شست‌وشو است.

ظروف کثیف

۳. ظروف را درست و به ترتیب بچینید

دومین نکته‌ای که باید رعایت کنید، روش درست قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی است. اگر ظروف به‌درستی قرار بگیرند، بهتر و سریع‌تر نیز تمیز می‌شوند. درصورتی‌که چیدمان ظروف اشتباه باشد، مجبورید دوباره آن‌ها را بشویید. همچنین، ترتیب چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی نیز اهمیت دارد. بهتر است بشقاب‌ها را در طبقه پایین قرار دهید و ظروف کوچک مثل فنجان و لیوان را در قسمت بالای دستگاه بگذارید. قسمت کناره و پشتی هم مخصوص قابلمه‌ها و ظرف‌های بزرگ است.

۴. استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی با قرص و پودر مناسب

قرص و پودر ماشین ظرفشویی دو ماده شوینده‌ برای استفاده در ماشین ظرفشویی هستند. پودرهای لباسشویی معمولا قیمت مناسبی دارند و در مقابل، قرص‌ها، قابلیت پاک‌کنندگی بالایی دارند. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده، درباره هرکدام از آن‌ها تحقیق کنید و نظرات مصرف‌کنندگان را بخوانید.

۵. فیلتر ماشین ظرفشویی را بشویید

هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی حتما فیلتر آن را تمیز کنید و بشویید. این کار را به‌صورت منظم انجام دهید. اگر فیلتر دستگاه تمیز نباشد، ظروف نیز به‌‌خوبی تمیز نمی‌شوند. درنتیجه، باید دوباره آن‌ها را بشویید. برای آشنایی با نحوه تمیزکردن ماشین ظرفشویی خود، به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

۶. ماشین ظرفشویی را در زمان مناسب روشن کنید

توصیه می‌کنیم در ساعات اوج مصرف برق، از روشن کردن ماشین ظرفشویی بپرهیزید. ساعت ۱۹ تا ۲۲ مصرف برق به اوج می‌رسد. بنابراین باید استفاده از ظرفشویی و دیگر وسایل برقی را به ساعات دیگر موکول کنید.

۷. یک بار در روز از ماشین ظرفشویی استفاده کنید

برای استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی، بهتر است یک بار در روز سراغ ماشین ظرفشویی بروید. در واقع باید زمانی دستگاه خود را روشن کنید که به‌اندازه کافی ظرف کثیف دارید. با این کار علاوه‌بر افزایش طول عمر آن، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

۸. ماشین ظرفشویی مناسب خودتان را انتخاب کنید

اگر خانواده کم‌جمعیتی هستید و زیاد مهمانی نمی‌گیرید، ماشین ظرفشویی کوچک و با ظرفیت کم، خریداری کنید. درصورتی‌که جمعیت خانواده شما زیاد است، ماشین ظرفشویی‌های بزرگ و ایستاده گزینه مناسب‌تری هستند. انتخاب دستگاه مناسب باعث می‌شود تا از ظرفیت آن به‌درستی استفاده کنید.

ظروف ممنوعه در ماشین ظرفشویی

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی بگذارید؟

واضح است که کار اصلی ماشین ظرفشویی، تمیزکردن ظرف‌های کثیف است. اما در نظر داشته باشید که این دستگاه نمی‌تواند همه ظروف را تمیز کند. جنس و مواد تشکیل‌دهنده بعضی از ظروف طوری است که اگر در ماشین ظرفشویی قرار بگیرد، آسیب می‌بیند. این آسیب‌ها عبارت‌اند از؛ ترک خوردن، خراش برداشتن و شکستن.

ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی قرار دهید از این جنس هستند:

  • ظروف پلاستیکی که در برابر حرارت مقاوم نیستند
  • فنجان‌های قدیمی که قطعات آن‌ها با چسب متصل شده است و در برابر حرارت مقاوم نیستند
  • ظروف استیل که احتمال زنگ‌زدگی آن‌ها وجود دارد
  • ظروفی که از مواد مصنوعی تهیه شده‌اند
  • فنجان‌های چوبی با دسته چوبی
  • ظروف مسی و مفرغی
  • لیوان‌های کریستال
  • سینی‌های چوبی

روش تمیزکردن ماشین ظرفشویی

تا اینجا روش‌هایی که برای استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی لازم است را خواندید، حالا نحوه تمیزکردن این دستگاه را یاد می‌گیرید. انجام دادن این مراحل باعث می‌شود، به نتیجه مطلوب خود برسید. همچنین در افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی نیز موثر است.

  • قبل از تمیزکردن، دوشاخه را از پریز بکشید.
  • هرگز از اسپری‌های تمیزکننده استفاده نکنید، زیرا امکان نفوذ آب به قسمت‌های الکتریکی و ایجاد شوک الکتریکی وجود دارد.
  • از آب داغ برای تمیزکردن و شستن ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • فیلتر یا استوانه دستگاه را بردارید، آن را تمیز کنید و دوباره در جای خود نصب کنید.
  • محفظه داخلی ماشین ظرفشویی را با مسواک تمیز کنید.
  • برای جرم‌گیری قسمت‌های داخلی از سرکه سفید، جوش شیرین و آبلیمو استفاده کنید.
  • در پایان با یک پارچه نم‌دار بدنه داخلی و منافذ ماشین ظرفشویی را تمیز کنید.

نتیجه می‌گیریم

در این مقاله با مهم‌ترین نکات برای استفاده بهینه از ماشین ظرفشویی، ظروفی که نباید در این دستگاه قرار دهید و نحوه تمیزکردن دستگاه آشنا شدید. اگر این موارد را رعایت کنید، دستگاه شما بهترین عملکرد را نشان می‌دهد و بدون شک می‌توانید استفاده بهینه‌ای از آن داشته باشید.
همچنین ظروف آشپزخانه شما همیشه پاک و درخشنده‌اند. امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی باشد. اگر سوالی درمورد آن دارید، در بخش کامنت‌های سایت بنویسید. کارشناسان انتخاب سرویس در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *