تفاوت گارانتی و وارانتی

تفاوت گارانتی و وارانتی؛ راهنمایی برای خریداران لوازم خانگی

بعید است که هنگام خرید لوازم خانگی، اسم گارانتی یا وارانتی را نشنیده باشید یا نشان آن را روی محصولات ندیده باشید. معمولا شباهت اسمی، گاهی اوقات باعث می‌شود که خدمات آن‌ها را یکسان بدانید، درصورتی‌‌‌‌که این دو سرویس، شرایط و تعهدات متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال هر محصول شرایط گارانتی متفاوتی دارد، درصورتی‌که شرایط وارانتی برای همه محصولات یکسان است.

 در این مطلب شباهت و تفاوت گارانتی و وارانتی را شرح می‌دهیم. همچنین شرایط گارانتی برندهای اسنوا و دوو را نیز بررسی می‌کنیم. خواندن این مطلب کاربردی و مهم را از دست ندهید.

گارانتی چیست؟

اگر لوازم خانگی خریدید و فروشنده برگه‌ای تحت عنوان ضمانت‌نامه به شما نداد، در خریدتان تجدید نظر کنید! به این دلیل که اگر ضمانت‌نامه نداشته باشید، شرکت تولیدکننده درصورت بروز مشکل از شما پشتیبانی نمی‌کند.
کلمه گارانتی به‌معنای موافقت به مسئول بودن در قبال بدهی یا عملکرد است. به‌طور خلاصه یعنی تعهد در قبال مسئولیت. گارانتی همان تعهدی است که فروشنده به خریدار می‌دهد که محصول فروخته شده، طی یک دوره مشخص، بدون هیچ عیب و نقصی کار خواهد کرد.
همچنین اگر مشکلی ایجاد شود، فروشنده موظف به تعمیر، تعویض یا بازپرداخت هزینه خواهد بود. هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی، موارد مشخصی را در ضمانت‌نامه خود قرار می‌دهند که در ادامه مقاله آن را می‌خوانید.

مدت زمان گارانتی لوازم خانگی

هرکدام از لوازم خانگی زمان گارانتی مشخص و خاص خودشان را دارند. به‌علاوه قطعات مختلف آن‌ها نیز شامل ضمانت‌نامه می‌شوند. در ادامه به موضوع تفاوت گارانتی و وارانتی، مدت زمان گارانتی تلویزیون، لباسشویی، یخچال و ظرفشویی می‌پردازیم.  

  • مدت ضمانت برای انواع تلویزیون از تاریخ نصب کالا به‌مدت ۲۴ ماه و محصولات سینمای خانگی و DVD Player از تاریخ تولید به‌مدت ۲۴ ماه است.
  • زمان گارانتی انواع لباسشویی اتوماتیک و ماشین ظرفشویی از تاریخ نصب کالا به‌مدت ۱۸ ماه است.
  • مدت ضمانت برای انواع یخچال، یخچال فریزر و ساید‌بای‌ساید از تاریخ نصب کالا به‌مدت ۲۴ ماه است.
  • زمان ضمانت کمپرسور انواع یخچال، یخچال فریزر، فریزر و سایدبای‌ساید به‌مدت ۶۰ ماه از تاریخ نصب محصول است.
  • ضمانت ویژه برای قطعات خاص از زمان نصب، فقط به محصولاتی تعلق می‌گیرند که روی محصول برچسب هولوگرام مربوطه الصاق شده باشد.

شرایط گارانتی اسنوا، گارانتی دوو، گارانتی آردزیا

جلب اعتماد مصرف‌کنندگان یکی از اهداف اصلی برندهای اسنوا، دوو و بست است. به‌همین دلیل سعی دارند محصولات باکیفیتی را تولید و عرضه کنند. ارائه گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش نیز در راستای همین هدف است. قبل از خواندن تفاوت گارانتی و وارانتی، با شرایط گارانتی محصولات اسنوا، دوو و بست آشنا می‌شوید تا با خیال آسوده خرید کنید.

  • نصب و راه‌اندازی، تعمیر و تعویض قطعات انواع تلویزیون‌های اسنوا، دوو و بست توسط نمایندگان مجاز انتخاب سرویس انجام شده باشد.
  • محصول برای مصارف خانگی استفاده شده باشد.
  • اشکالات ناشی از فرستنده‌های تلویزیونی و آنتن‌ها و فرستنده‌های مخابراتی شامل ضمانت نمی‌شوند.
  • برای دریافت خدمات، ارائه کارت گارانتی هولوگرام‌دار به سرویس‌کار مجاز انتخاب سرویس الزامی است. بنابراین از کارت ضمانت خود نگهداری کنید.
وارانتی چیست

وارانتی چیست؟

وارانتی یک پشتیبانی ۱۰ ساله است که تعمیرات و تامین قطعات لوازم خانگی شما را تامین می‌کند. در اصل وارانتی معیار تشخیص عملکرد محصول، کیفیت و تناسب آن طبق استانداردهای تعیین‌شده است. درصورت عدم تحقق استانداردها، سازنده باید محصول را تعویض یا تعمیر کند.

درصورتی‌که در بازه زمانی وارانتی محصول، با مشکل روبه‌رو شدید، هزینه تعمیر و تعویض قطعات با وجود وارانتی پرداخت می‌شود. اگر لوازم خانگی خریدید که وارانتی دارد و در طول دوره مشخص شده، یکی از قطعات آن خراب شود، شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

از طرفی دیگر، وارانتی نوعی تعهد اختیاری است که می‌توانید آن را خریداری کنید. با خرید وارانتی محصول، تا مدت زمان مشخصی، می‌توانید از تعمیرات رایگان یا تعمیرات با هزینه کمتر بهره‌مند شوید.

طرح تعهد و اطمینان به مشتری

زمانی که می‌خواهیم بحث تفاوت گارانتی و وارانتی را گسترش دهیم باید به طرح تعهد و اطمینان به مشتری نیز بپردازیم.

Service-level agreement یا به اختصار SLA، خدمات ویژه‌ای است که انتخاب الکترونیک به مصرف‌کنندگان خود ارائه می‌دهد. این طرح هشت بند دارد و شامل کلیه محصولات برندهای اسنوا، دوو و بست می‌شود. همچنین هر بند این پیمان‌نامه شرایط خاص خود را دارد که لازم است آن را بدانید. 

۸ بند طرح تعهد و اطمینان به مشتری، به‌طور کلی عبارت‌اند از: 

  1. یک ماه تعویض محصول یا عودت وجه بدون قیدوشرط
  2. سه ماه تعویض رایگان محصول درصورت بروز خرابی از زمان نصب
  3. تحویل محصول جایگزین هنگام تعمیر و تعویض محصولات
  4. تضمین ارائه خدمات به‌موقع
  5. ارائه خدمات در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز
  6. ارائه پشتیبانی یا تسهیلات تعویض مادام‌العمر محصولات
  7. شش ماه ضمانت تعمیر غیرگارانتی
  8. ۶۰ تا ۱۲۴ ماه ضمانت کمپرسور محصولات برودتی و موتورها
طرح تعهد و اطمینان به مشتری

تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟

بسیاری از افراد گارانتی را با وارانتی اشتباه می‌گیرند و نمی‌دانند چه تفاوت‌هایی با هم دارند. در واقع گارانتی تعهدی در رابطه با کیفیت محصولات است و خدمات وارانتی پس از پایان زمان گارانتی، شروع می‌شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های گارانتی و وارانتی می‌پردازیم.  

  • گارانتی شامل محصولات، سرویس و خدمات می‌شود، درحالی‌که وارانتی فقط برای محصولات است.
  • گارانتی را به‌صورت رایگان به شما مصرف‌کنندگان می‌دهیم، اما برای دریافت وارانتی باید هزینه پرداخت کنید.
  • هر محصول شرایط گارانتی متفاوتی دارد، درصورتی‌که شرایط وارانتی برای همه محصولات یکسان است.
  • در گارانتی امکان عودت وجه وجود دارد، اما در وارانتی امکان بازگشت وجه نیست و محصول تنها تعمیر یا جایگزین می‌شود.
  • گارانتی تعهدنامه‌ای است که تولیدکننده به خریداران می‌دهد. وارانتی تضمین تولیدکننده به مصرف‌کنندگان است.

مدت زمان گارانتی به عوامل مختلفی بستگی دارد، درحالی‌که، مدت زمان وارانتی طولانی است.

در پایان

در این مطلب خواندید که تفاوت گارانتی و وارانتی چیست و هر کدام چه معنایی دارند. همچنین با مدت زمان گارانتی لوازم خانگی و شرایط ویژه هرکدام آشنا شدید. شناخت جامع و درست این مباحث باعث می‌شود تا هنگام خرید، بهتر تصمیم بگیرید. انتخاب سرویس همان گارانتی معتبری است که خیال شما را هنگام خرید لوازم خانگی راحت می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *